hegiagi.kollegaknak

     Hegedsn Fbin gnes

 

Kassa Utcai ltalnos Iskola

  "Egy gyerek felnevelshez egy egsz falu kell." Afrikai monds

 

 

Men
 
DIGITLIS OKTATS
 
Gyermekvdelem, gyermekjogok
 
Trvnyi httr
 
Iskolakutats, iskolafejleszts
 
Prof. Dr. Zsolnai Jzsef
 
Taneszkz
 
Kompetenciamrs
 
Szervezs
 
Mhely
 
Ajnlott
 
Archvum Kazinczy
 
Archvum Kassa
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek Kazinczy 2018.08.27-ig
Hrek Kazinczy 2018.08.27-ig : Mozgsfejleszt iskolai programok

Mozgsfejleszt iskolai programok

  2016.11.16. 16:30

Kedves Kollgk!

Egy e-mailt kaptunk ma a KLIK-bl, melyben a mozgsfejleszts fontossgra hvjk fel a figyelmnket.

Krem, tanulmnyozztok s ossztok meg gondolataitokat.

Ksznettel: gi 

Kptallat a kvetkezre: „mozgsterpia”

Katt a Tovbb gombra!


Kedves Kollgk!

 

Kt mozgsfejleszt iskolai programra szeretnm felhvni a figyelmket, amely a figyelemzavarral, viselkedszavarral s tanulsi nehzsgekkel kzd gyermekek szmra nyjthat megoldst iskolai keretek kztt 

(clcsoport: tantk, testnevelk, fejlesztpedaggusok, gyermekvdelmi felelsk, igazgatk). 

Tbb iskolban vezettk mr be Magyarorszgon is a reflex-korrekcis mozgsprogramokat, nagy sikerrel.

A mdszerekben kzs elem, hogy az erre felksztett pedaggus (naponta 10-15-20 perces) gyakorlatsort vgeztet a tanulkkal csoportosan.

A gyakorlatok nem helyettestik a szakorvosi, illetve egyb szakemberek ltal trtn elltst! 

 

A httr:

A szlk nagy rsze sokat dolgozik, gy kevesebb figyelem, gondoskods, szeretet jut a gyermekre. Kevs a testvrek szma s a nagyszlk jelenlte. Ennek az letmdnak ksznheten sok olyan gyermekkel tallkozunk, akik magatartsa, figyelme, mozgsa, rzelmi megnyilvnulsa, nbizalma s nrtkelse gyenge. 

Gyakran megfigyelhet idegrendszeri retlensg is ezeknek az okoknak a htterben.

A mozgsszablyozs csak abban az esetben lehet megfelel, ha az idegrendszer szervezdse a biolgiailag meghatrozott sorrendben s minsgben ment vgbe. Ha a fejldsmenet nem volt megfelel, vagy ha egyes fejldsi lpcsfokok kimaradtak, vagy felcserldtek, akkor idegrendszeri retlensg alakul ki. Ha a magzati s a csecsemkori reflexek nem aktivldnak a megfelel mdon, illetve nem kerlnek idben gtls al, akkor nem alakulhatnak ki  megfelelen a testtartsi reflexek s az egyenslyi reakcik. A helytelenl fennmarad primitv reflexek s ezzel egytt bizonyos testtart reakcik hinya okozza a mozgskoordincis s az egyenslyi problmkat.

 

A gyakorlatprogramok segtsgvel az idegrendszeri eltrsek kikszblhetk, gy a legtbb esetben megolddnak a magatartsi s tanulsi problmk, javul a figyelem, az egyensly s mozgskoordinci, ezltal a gyermekek alkalmass vlnak az iskolai letre s az eredmnyes tanulsra.

 

 

AZ INPP MDSZERRL

http://www.inpp.org.uk/

http://www.inpp.de/

http://inpp.hu/

 

Az INPP mozgs- s kszsgfejleszt mdszert mintegy 40 ve a Dr. Peter Blythe pszicholgus vezetse alatt ll Institute for Neuro-Physiological Psychology (Neuro-Fiziolgiai Pszicholgia Intzet) dolgozta ki az angliai Chesterben.

 

Az intzet jelenlegi igazgatja s szmos knyv szerzje, Sally Goddard Blythe szerint: „A reflexek az idegrendszeri fejlds mrfldkvei”.

Az INPP clja a tanulsi, viselkedsi s mozgskoordincis problmk szles skljnak htterben lv fizikai tnyezk azonostsa, egy kifejezetten erre a clra kidolgozott vizsglati rendszer ltal.

Tovbbi clja e problmk megsegtse, egy specilisan kifejlesztett, kronolgiai sorrendben halad, ”Reflex-korrekcis mozgsprogram” sorn.

A program gyermekek s felnttek kezelsre alkalmas. Alkalmazhat egyni formban (napi, otthoni 5-10 perces gyakorlssal), vagy csoportos (vodai/iskolai) formban, pedaggusok vezetse alatt.

 

A mdszert alkalmaz iskolk pl:

fnykpek a tornagyakorlatokrl:  http://t3.szegedvaros.hu/inpp-mozgasfejleszto-torna/

Tarjni Kttannyelv ltalnos Iskola s Alapfok Mvszeti Iskola

6723 Szeged, pt u. 9. Tel: 62/547-028 Fax: 62/458-116 E-mail: t3@tarjan-szeged.sulinet.hu

 

Kodly Zoltn nek-zenei ltalnos Iskola, Gimnzium s Zeneiskola – Alapfok Mvszeti Iskola, az MR Gyermekkrus bzisiskolja 1022 Marczibnyi tr 1., tel./fax: 212-5680; e-mail: kodaly@kodaly-bp.sulinet.hu.

 

Knyv a problmk htterrl s kezelskrl:

Sally Goddard Blythe, Reflexek, tanuls s viselkeds  - Betekints a gyermeki elmbe

https://bookline.hu/product/home.action?_v=Sally_Goddard_Blythe_Reflexek_tanulas_es_viselkedes&id=53597&type=22

 

Tbb, mint hsz ve mr annak, hogy A.E. Tansley feltette a krdst: 

Mirt nem figyel a legtbb pedaggus az iskolsok pszicholgiai s szocilis problmi mellett arra is, vajon elg fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvrsokhoz s a kvetelmnyekhez? Ez a krds irnytotta Peter Blythe figyelmt a Neurofiziolgiai Pszicholgiai Intzetben a tanuls s a viselkeds fizikai alapjainak tanulmnyozsra. 

Arra a kvetkeztetsre jutott, hogy a primitv (tll) s a testtartsi reflexek felismerse s vizsglata komoly segtsget jelenthet az orvosok, pszicholgusok, pedaggusok s a szlk szmra abban, hogy megrtsk, mirt marad le egy gyermek a korcsoportjtl. Ez a knyv nem csak arra tantja meg a szlket s szakembereket, hogy felismerjk a nehzsgek s az elmarads okt, hanem arra is, miknt, milyen gyakorlatokkal segtsk, fejlesszk a gyermeket.

Sally Goddard a Neurofiziolgiai Pszicholgiai Intzet igazgatnje iskolk szzaiban vezette be mdszert, amelyet szmos, az emberi idegrendszer fejleszthetsgt bizonyt kutats is altmasztAzta, hogy az Intzet gondolkodsmdja kzkincs vlt, pedaggusok ezrei vettk t az n. Goddard mdszert s alkalmazzk gymlcszen Svdorszgban, Nmetorszgban, Ausztrliban s az Egyeslt llamokban.

A mdszer azon a gondolaton alapul, hogy csak megfelel idegrendszeri fejlettsggel rendelkez gyermekeknl alkalmazhatak hatsosan a klnbz oktatsi mdszerek. Az ilyen gyermek fejldik, elre halad, ellenttben azzal a gyermekkel, akinl olyan reflexek is rvnyeslnek, amelyeket mr rgen "ki kellett volna nnie". A Goddard mdszer alkalmazi megkeresik, hogy mirt marad le egy gyermek a korosztlytl, majd megfelel gyakorlatokkal fejlesztik az idegrendszert, s ez ltal felzrkztatjk, sikerlmnyekhez juttatjk t.

 

Sally Goddard Blythe, A kiegyenslyozott gyermek  - Mozgs s tanuls a korai letvekben 

Sally Goddard Blythe Kiegyenslyozott gyermek cm j knyvben praktikus tancsokkal ltja el a szlket, pedaggusokat s egszsggyi szakembereket a tanulsi s viselkedsi problmkkal kzd gyermekek nevelsvel kapcsolatban. Tbbek kzt az albbi krdsekre kaphatunk vlaszt: Mirt fontos a mozgs? Miknt segti a zene az agy fejldst? Mi a tpllkozs szerepe az agy fejldsben s a gyermek nvekedsben? Gyermekeink jval kevesebbet mozognak, mint a korbbi genercik gyermekei. A hagyomnyos szabadtri jtkok (a szaladgls, az ugrls, a fra mszs, a hintzs) mindinkbb httrbe szorulnak a tv, a szmtgp s az elektronikus jtkok mgtt. A mai gyerekek egyszeren nem tudnak tanulni, mivel nincs alkalmuk testk s rzkeik edzsre. E knyv szenvedlyes kiltvny a gyermek egsz lnyre koncentrl oktatsrt; az agyat, az rzkelst, a mozgst s a jtkot is magban foglal tanulsrt. A praktikus, gondolatbreszt ktet szlkhz, tanrokhoz, nevelkhz szl: megtudhatjuk, mit tehetnk annak rdekben, hogy gyermekeink, tantvnyaink testileg s szellemileg is a legtbbet hozzk ki magukbl.

 

 

 

KULCSR MIHLYN-FLE KOMPLEX MOZGSTERPIA

a mdszerrl s ezt alkalmaz iskolk tapasztalatai:

http://tanulasinehezsegek.hu/cikk/121

 

Napjainkban egyre tbb a tanulsi, magatartsi zavarral kzd gyermek. Az szmukra dolgoztunk ki egy mdszert, melyet mr 1999 ta oktatunk pedaggusoknak a ktelez tovbbkpzsi rendszeren bell. Nagyon jl hasznlhat az iskolsok tanulsi-magatartsi zavarainak korrekcijra, illetve vodsoknl prevencira. A mdszernek nincs klnleges eszkzignye. 

 

A magatartsi problmk s a tanulsi zavarok sszefggsei 

             Egyre gyakrabban tapasztaljuk, hogy a pedaggusok "egyre roml gyerekanyagra", fkezhetetlen, tiszteletlen, fegyelmezhetetlen dikokra panaszkodnak. Vgs elkeseredskben s tehetetlensgkben egyre gyakrabban kerl szba a "rgi jl bevlt testi fenyts"... Az elkeseredst s a tehetetlen dht nagyon is rtem. Magam is tltem mr, szlknt a sajt gyermekemmel, pedaggusknt, nevelknt a rm bzott gyerekekkel kapcsolatban. Hosszasan lehetne boncolgatni azon trsadalmi tnyezket, amelyek e jelensghez vezetnek, de nem hiszem, hogy a megrts adta rvidke megnyugvson tl hasznlhat tletekkel szolglna a htkznapok knnyebb ttelben. Szeretnm inkbb bemutatni, hogy milyen utat jrhat be egy gynevezett "rossz gyerek" mire vgleg beletrdik ebbe a titulusba s minden tekintetben ennek megfelelen kezd viselkedni.

Tapasztalataim szerint az els osztlyban, de mg az als tagozatban is igen ritka az igazn "elvetemlt", kezelhetetlen gyermek - br rgtn fel tudnk sorolni tucatnyi kivtelt. sszessgben nem tvednk nagyot, ha a kvetkezk szerint rtkeljk a megjelen magatartsi problmkat: minl korbban tapasztaljuk azok megjelenst, annl inkbb a csaldban kell keresni azokat az okokat, amelyek a kialakulsban szerepet jtszanak. Ilyen esetekben is termszetesen igen nagy szerepe van a pedaggusnak a gyerekre hat kros hatsok enyhtsben, de tbbnyire elkerlhetetlen ms segt szakemberek bevonsa is a problma kezelsbe (csaldsegt, pszicholgus...stb). A ksbbiekben szeretnk majd egy kln cikkben foglakozni azzal, hogy mit tehet a pedaggus ezekben az esetekben.

Az albbiakban inkbb azzal az esettel foglakoznk, amikor nem kszen kapjuk a "rossz gyereket", hanem az iskolarendszerben vlik azz. Az vek mlsval egyre fokozdnak a magatartsi, fegyelmezsi problmk, mg vgl teljesen kezelhetetlenn, fegyelmezhetetlenn vlhat a gyermek. Ennek a jelensgnek a htterben mr tbbnyire megtalljuk a csaldi okokon tl, a pedaggiai munka hinyossgait, a pedaggusok tvedseit is. Tbbnyire ezek a gyerekek valamilyen tanulsi nehzsggel, vagy zavarral illetve erre val hajlammal rkeznek az iskolarendszerbe. Szmukra be van ptve a kudarc s a sikertelensg az iskolai kvetelmnyekkel val szembeslskor. szintn gondoljuk t: 8 vig kellene dolgoznunk egy olyan munkahelyen, ahol mindennaposak a kudarcaink, a fnkeink rendszeresen sszeszidnak minket a sikertelensgnk miatt, tovbb a csaldunktl sem biztatst, hanem szidst kapunk, esetleg a szmunkra kedves hobbik helyet, amelyekben feltltdhetnnk, a munknkat kell gyakorolnunk, s radsul mg fel sem mondhatunk... Ht tegye a szvre a kezt, aki nem vlna agresszvv egy ilyen krnyezetben! 

A tanulsi problmkkal kzd gyerekek is ezzel szembeslnek az ltalnos iskolban. Valamilyen okok folytn nem tudnak teljesteni. Mi pedig pedaggusknt sokszor a teljestmny hinyt a gyermek akarattl fgg llapotnak gondoljuk, ezrt bntetjk, szidjuk. A legtbb gyerek hamar megtanulja, hogy a teljestmnye nincs sszhangban a befektetett munkjval. A kudarcok meghozzk els gymlcseiket: feladjk a tanulst. Pedaggusknt mr jogosan mondhatjuk: "hiszen nem is ltom rajta, hogy akarna!"...

A kvetkez lpsben a gyermek ltalban kezdi egyre kevsb szeretni a helyet, ahol a kudarcok rik s egyre kevsb szeretni a szemlyeket, akik ezzel szembestik. Magyarul egyre jobban utlja az iskolt s a pedaggusokat. Gondoljunk csak bele: mennyire tudnnk tisztelettel viseltetni valaki irnt, akivel szemben igen erteljes ellenrzseink vannak? Szaporodnak a magatartsi gondok, egyre kezelhetetlenebb a gyermek. Innentl a folyamat nmagt ersti: minl tbb gond van egy gyerekkel, annl tbbet szidjuk, minl tbbet szidjuk, annl inkbb utl minket s az iskolt, annl inkbb elhiszi magrl, hogy "rossz gyerek" s annl inkbb kezd ennek a sztereotpinak megfelelen viselkedni...

Sajnos ezt a folyamatot egy jl idztett pofon sem lltja meg, st! gy aztn az a nagyon is emberi reakci, hogy tehetetlensgnkben egyre agresszvabb vlunk, csak ront a helyzeten. Nagyon remlem, hogy sohasem rnek clba azok a trekvsek, amelyek trvnyi felhatalmazst kvnnak adni a pedaggusoknak a gyerekek testi fenytshez!

A kiutat mshol kell keresnnk ebbl az rdgi krbl! A folyamat ugyanis - tapasztalataink szerint - fordtva is mkdik. Ha tudunk segteni a gyerekeknek, hogy lekzdjk tanulssal kapcsolatos nehzsgeiket, egyre tbbszr lik meg a siker s elfogadottsg lmnyt a tanulssal, az iskolval kapcsolatban. Minl inkbb sikeresek, annl szvesebben jrnak oda. Minl tbb pozitv visszajelzst kapnak valakitl, annl szvesebben figyelnek r, fogadnak szt neki.Nemegyszer elfordult mr, hogy az ltalunk fejlesztett gyerekek, miutn kezdtk lekzdeni tanulsi nehzsgeiket, kezdtek egyre jobb viszonyba kerlni pedaggusaikkal, trsaikkal s nem utols sorban az iskola intzmnyvel! Anlkl, hogy direkt mdon neveltk volna ket vagy foglakoztunk volna a magatartsukkal, problmik egyre cskkentek, fegyelmezettebb, normakvetbb vltak.

A fentiekbl egyenesen kvetkezik, hogyha tudjuk hogyan ismerjk fel a klnbz tanulsi nehzsgeket, s ismerjk az eljrst amivel segteni tudunk, nem csak a tanulsban fognak jobb teljestmnyt nyjtani az ltalunk nevelt gyermekek, hanem sokkal fegyelmezettebbek is lesznek.

Kulcsr Mihlyn

 

dvzlettel:

Horvth Edina 

tangyi referens

Klebelsberg Intzmnyfenntart Kzpont

 

 

 

 

 
Esemnynaptr
2026. Janur
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Keress, tallj!
 
Informatika
 
Esly
 
Tanulsszervezs
 
Zene
 
Szmll
Induls: 2014-12-31
 


ACOTAR Fanfiction: Velaris, a második otthonom    *****    LITERATURES SUBPAGE /// VERSEK ÉS TÖRTÉNETEK EGY HELYEN ///LITERATURES.GPORTAL.HU///LITERATURES SUBPAGE    *****    Naruto rajongói oldal | konoha.hu | Látogass el konoha falujába | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA    *****    Turbózd fel a kreativitásod! Prémium grafikai források a PNG Tree-n.    *****    Anime tematikájú Cinematic trance zene és látványvilág Arcadia fantáziavilágában és még sok más videó a chanelen    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123